TITAH DYMM PEMANGKU RAJA
PERAK DARUL RIDZUAN, RAJA NAZRIN SHAH DI KONVENSYEN PENGURUSAN PENDIDIKAN PENGETUA CEMERLANG KEBANGSAAN
22.10.12, HOTEL SUNWAY PUTRA, KUALA
LUMPUR
“MENGHAYATI EVOLUSI PENDIDIKAN”
- Konvensyen hari ini berlangsung dalam
suasana Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 baru dilancarkan.
Dalam memenuhi agenda penambaikan, jangan
terlalu riak dan ria dengan kata sokongan-kata pujian kerana ada sokong
membawa rebah, mati semut kerana gula. Sewajarnya panitia berdada
lapang-berminda luas, menerima teguran-menerima kritikan. Moga yang cacat
dapat dicantikkan, yang kurang dapat dicukupkan.
- Pihak panitia wajar bersifat arif, lebih
mengutamakan cadangan , penyertaan, dan
perbincangan yang berkualiti serta elemen stategik.
- Bill Gates (1997) mencerakinkan tahun
80-an sebagai era kualiti, tahun 90-an sebagai era perekayasaan
(reengineering) dan tahun20-an sebagai era kejuan (velocity). Survival di
era kelajuan tidak membenarkazn sesuatu usaha bersifat statik. Pengetahuan
pada hari ini berkembang pada tahap yang menakjubkan.
- Era kelajuan
menuntut kepada keberanian melakukan pengubahsuaian, perubahan, anjakan
dan penghijrahan.
- Ilmu dan pendidikan berkembang secara
evolusi, pelbagai peristiwa, kejadian, ujian, permasalahan untuk dijadikan
iktibar dan pengajaran. Dalam Al-Quran disebut kisah Nabi Adam, Ibrahim,
Ismail, Musa, Nuh, Yunus dan para sahabat.
‘Dan perumpamaan-perumpamaan
ini Kami buatkan untuk manusia dan tiada yang memahaminya kecuali orang-orang
yang berilmu.’ Ankabut:43
- Allah telah memperlihatkan nilai-nilai
sabar yang tinggi, memilih proses evolusi dalam melakukan transformasi,
ketika menurunkan perintah, arahan, suruhan dan larangan demi memastikan
kalam-kalam Ilahi itu dapat difahami secara mendalam, peringkat demi
peringkat, fasa demi fasa dan pada akhirnya dihayati sepenuhnya lalu
diamalkan.
- Al-Quran ialah
sehebat-hebat blue print dan ensiklopedia untuk dijadikan panduan. Sunnah Rasul ialah
sebijak-bijak hikmah untuk dijadikan pedoman. Diperkukuh dengan instrumen
kias dan ijmak.
- Program pendidikan
yang agung perlu mengizinkan berlakunya budaya penerokaan- budaya memenuhi pengisian
minda, tanpa noktah-tanpa perhentian, selaras dengan falsafah dan sifat
ilmu. Program pendidikan hendaklah
berfungsi sebagai lebuh raya yang membolehkan insan sampai ke puncak
pencapaian pada tahap kelajuan yang tidak dihalang oleh pelbagai sekatan.
- Lebuh raya pendidikan tidak harus
dihalang dengan dengan terlalu banyak pondok tol hingga menjejaskan
kelajuan. Oleh itu, dalam niat dan hasrat menjayakan program pendidikan
yang lebih gemilang, pondok-pondok tol tidak perlu banyak, di sebaliknya pondok-pondok tol yang selama ini
telah banyak menghalang kelajuan wajib dirobohkan.
- Program pendidikan ialah program
pembangunan insaniah: program untuk mengangkat martabat insan ke peringkat
tinggi selaras dengan semangat yang terkandung dalam ayat Al-Isra’:70 ‘Dan sesungguhnya telah Kami memuliakan
anak-anak Adam, Kami angkat mereka di daratan dan di lautan, Kami memberi
rezeki daripada yang baik-baik dan Kami melebihkan mereka dengan kelebihan
yang sempurna atas segala makhluk yang telah kami ciptakan.’
- PPPM yang sedang dalam proses diperkemas
dan ke arah mencari formula bijak mengurus ilmu. Pelan ini diharapkan
bukan sekadar bertujuan untuk mengisi minda pelajar dengan fakta tetapi
untuk mendidik mereka berupaya berfikir- berdaya inovatif dan kreatif :
keluar dari kepompong mengulangi perkara yang sama- berhijrah melakukan penerokaan.
- Jaya-gagalnya pelan
ini amat bergantung kepada tenaga Pengetua dan guru di sekolah. Oleh itu amatlah kritikal untuk
kumpulan paling penting ini diberikan fokus. Mereka ialah komponen
penentu, bertenaga gergasi yang diamanahkan untuk memikul tanggung jawab
besar mengilmukan insan.
- Para guru menjadi
penentu untuk meningkatkan pencapaian sekolah dari lemah menjadi kuat,
dari kuat menjadi hebat. Para guru begitu instrumental mewujudkan
persekitaran sekolah yang berupaya memberikan keyakinan untuk memenuhi
harapan ibu bapa dan merealisasikan impian anak-anak. Manusia telah
dicipta oleh Ilahi dengan jasad dan roh yang diperlengkap dengan akal dan
nafsu. Untuk memagar manusia dari terpesong aspek memperlengkap dan
mengisi akal adalah tanggungjawab besar yang wajib dilaksanakan.
- Para guru
berperanan penting memberi sentuhan, membimbing dan mempengaruhi pemikiran
serta mencanai budaya hidup ribuan insan. Jika peranan guru berkesan, akan
kuranglah bilangan Mat Rempit di jalan raya, akan turunlah angka jenayah
dalam negara, akan rendahlah penghuni dalam penjara. Akan imarahlah
mesjid, akan lebih harmoni hidup warga, akan tenteramlah negara.
- Peranan guru ialah mendidik, menyampai,
memanjang dan mengembangkan ilmu. Kata-kata guru ibarat air jernih yang
mengalir dari gunung yang tinggi, melimpah rahmat, membawa kesuburan ke
setiap pelosok lembah.Guru dimuliakan atas keyakinan bahawa guru itu
memiliki sifat-sifat arif, bijak, budiman, luhur lagi ikhlas. Pepatah
Jepun menyebut,’sehari bersama guru
mengatasi seribu hari menelaah ilmu secara tekun.’
- Peranan guru amat
besar jasanya, dengan reha hati melakukan pelbagai pengorbanan demi
memastikan anak didik mencapai kejayaan cemerlang. Jasamu guru, selamanya abadi di hati
beta, kekal dikenag dunia dan akhirat. Moga segala jasa baktimu, diterima
sebagai amal soleh, dikurniakan berkat di dunia, dicucuri rahmat di alam
baqa.
- Ada dalam kalangan guru kita telah
kembali menyahut panggilan Ilahi. Sebagai tanda menghargai jasa bakti dan
khidmat mereka, mengasuh dan mendidik kita, marilah sama-sama kita baca
Al-Fatihah, semoga diterima Ilahi dan ganjaran disampaikan kepada roh-roh
mereka. Al-Fatihah.
AMIN.
No comments:
Post a Comment