Tarikh : 4 Mei 2009 (Isnin)
Masa :10 pagi
Tempat : Di Auditorium Kompleks E,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Putrajaya.
UCAP UTAMA
Y Bhg Dato Hj Alimuddin Md Dom, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
1.1 Beliau menyatakan perubahan2 dan dasar2 baru sesuai dgn pelantikan Menteri Pelajaran baru
1.2 Menyeru semua warga sekolah bersama2 menjayakan semua dasar KPM, sesuai dgn tema hari guru tahun ini, iaitu “Guru Pembela negara Bangsa”
1.3 Majlis dialog akan diberikan selepas ucap utama utk mendengar rintihan & masalah dr bawah
1.4 Konsep Satu Malaysia perlu dimasukkan dalam agenda pendidikan. Tindakan yg perlu dilakukan oleh pengurus organisasi di semua peringkat
1.5 Kita perlu menekankan outcome tidak output. Kita perlu menganalisis jumlah pelajar yg memasuki IPTA dan IPTS dan berapa ramai pelajar kita jadi penagih, mat rempit,terlibat dlm gejala negatif dll
1.6 Kita perlu mengelakkan birokrasi yg menyukarkan pelanggan kpd memudahkan
Contohnya setiap tahun pelajar perlu mengisi pelbagai borang yang membebankan mereka
1.7 Kita perlu tingkatkan produktiviti agar lahir kreativiti dan inovasi-anjakan berganda; pengajaran guru perlu ada elemen kreatif. Idea2 baru jgn dibakulsampahkan dan perlu diterima.
Kita mesti berfikir ,”Thinking out of the box”-
Drp pelajar pun kita boleh terima jika idea itu membawa perubahan
Rakyat didahulukan
1.Tiada rakyat yg tercicir
2.Setiap rakyat M’sia berpotensi menjadi modal insan yg berharga
3.Mesra rakyat
4.Menekan keperluan rakyat
5.Perpaduan diutamakan
Pencapaian diutamakan
1.Melahirkan masyarakat yang unggul(precise society)
2. Kita perlu mementingkan kualiti, iaitu
a.ketepatan & penjimatan masa
b.Berorientasikan pelanggan
Kita mesti menjaga hubungan baik dgn PIBG,ibu bapa, orang ramai-elakkan konflik dgn syarat ikut peraturan..
c.Business like
1.Kurangkan protocol
2.ketepatan masa
3.Budaya kerja yg jelas
4.Salutation yg ringkas
5.Hentikan budaya sambutan yg keterlaluan
6.Majlis hendaklah mudah,ringkas & tidak membazir
7.Wujudkan peluang beramah mesra dgn semua lapisan
8.Mesra pelanggan (pelajar/guru/PIBG/komuniti)-kita perlu senyum selalu,jgn berkerut dan bermasam muka,jgn serius,dan wujudkan keseronokan berkerja.
9.Ceria & berketrampilan
Kita perlu mencapai kejayaan yg berasaskan outcome bukan output
Misalnya,berapa ramai pelajar yg cemerlang secara holistik
10.Kita perlu membuat keputusan segera, jangan bertangguh
Setiap program yang dilaksanakan mesti ada KPI ,contohnya prestasi peperiksaan
1.2 Kita perlu melihat kejayaan yg berasaskan outcome bukan output: contohnya peratus pelajar lulus, yg tidak cemerlang ke mana mereka pergi.
Kes dispilin menurun atau disiplin sifar
1.3 Kita mesti mengutamakan budaya kerja cemerlang,iaitu ketepatan masa, mesyuarat yg berhemah, cekap,dan meningkatkan mutu kerja
1.4 Sistem Penyampaian Perkhidmatan(Delivery Service System)perlu diberi perhatian berat.
a.Pelaksanaan yg berkesan
b.Meletakkan sesuatu pada tempat yg hak
c.Penyebaran maklumat secara sistematik
d.Maklumat disebarkan dgn tepat- misalnya maklumat iklan Guru Cemerlang,tidak diketahui oleh kebanyakan guru
11.Pupuk sikap prihatin dan memahami masalah, kekangan dan kesulitan rakyat.
FOKUS KPM
SEKOLAH
1.INFRASTRUKTUR
Ada, bersih(tidak boleh maafkan jika tidak bersih,pastikan semua institusi bersih),kemas(tingkap cermin, sbp & sek kluster berperanan sbg bench.marking),berfungsi( menara jam,jam dinding berfungsi,kipas angin,lampu),selamat(mengikut undang2 ;loco parentis;sek selamat,jika anak murid cedera ,pengetualah yg bertanggugjawab,longkang2 perlu ditutup krna ini membahayakan murid, diselenggara( ada sek lama perlu diselenggara dgn baik ia bertahan lama,ada nilai estetik),rumah guru di pedalaman perlu disediakan.
2. GURU
Berilmu, berkemahiran( soft skills, bercakap, pelajar kini lemah kemahiran komunikasi, malangnya apabila ditemu duga tak boleh bercakap,dari aspek business lihat bagaimana jurujual memasarkan produk,atau marketing,jurujual insurans ,ahli politik,berjaya mempengaruhi pelanggan,sepatutnya guru pun begitu kerana guru perlu berkesan dlm bilik darjah spt adakan forum,dialog,akt ko, perlu berpengelaman( byk mbaca);masyarakat kini mempersoal system pendidikan lebih berorientasi peperiksaan,sedangkan kita perlu cuba bangunkan diri murid spt kemahiran pelbagai, berketrampilan, menepati masa, banyak membaca, berintegriti,berani,dll
3.MURID
Kita ingin bangunkan murid secara holistik, berdaya saing sampai ke peringkat antarabangsa, mempunyai jati diri ( kesenian,nyanyian,tarian, bermain alat musik,akt kebudayaan menyeronokkan pelajar2 kita –ada pelajar kita yg menujukkan persembahan hebat & cukup bermutu,ini akan memupuk keyakinan kerana melalui akt ini bakat mereka menyerlah ,berani brhadapan dgn org ramai, mereka mahir komunikasi ,kreatif dan inovatif, contohnya Dato Lat-beliau gagal dlm lukisan SPM:LPM tak boleh terima ,tetapi selepas itu,hasil karya Dato Lat sangat hebat,pastikan tiadamurid yg terpinggir(OKU dll)
4.KEPIMPINAN SEKOLAH YANG BERKESAN
Banyak perubahan yg myumbang kpd kcemerlangan sekolah( berfikir di luar kotak) bh perubahan baru.Wujudkan pasukan kerja yg profesional,komited, dan dedikasi-beri bimbingan, beri kemahiran, beri amaran, ambil tindakan yg sesuai, ada pegawai yg terpaksa diambil tindkan kita ibarat nakhoda bergerak utk menuju ke destinasi.Jika ada yg cuba mengubah haluan kita perlu singkirkannya.
“Orang yg berjaya bermula drp pemimpin yg berkualiti yg mempunyai wawasan dan misi utk memimpin organisasiya bagi merealisasikan matlamat dan objektifnya”
PIPP
1.Membina Negara bangsa
2.Mbgn modal insan
3.Mperkasakan sek keb
4.Merapatkan jurang penddidikan
5.Melonjakkan kecemerlangan pendidikan
TRASFORMASI PENDIDIKAN
1.Penekanan kpd pembelajaran yg menyeronokkan
2.Penekanann yg lebih kpd petaksiran berasaskan sekolah
3.Dapat meperkukuh semangat patriotik, perpaduan,dan menyayangi alam sekitar
4 Murid dibekalkan dengan nilai tambah( keusahawanan,kuasai pelbagai bahasa, ICT , Sains Teknologi
dll
MEMBINA NEGARA BANGSA
Semangat patriotism,perpaduan, jati diri, seni dan kebudayaan
MEMBANGUNKAN MODAL INSAN
Yakin diri, kemahiran berkomunikasi,berani,tidak putus asa, kreatif,inovatif, kemahiran ICT, multilingual,berakhlak mulia, pendidikan sepanjang hayat.
Rumusan
KPM komited dengan Pembangunan modal insan kelas pertama
Persoalan
1.En Yahya PPD Pasir Pekan, terdapat masih ramai pelajar yg tidak tahu membaca dan menulis di Tingkatan Satu.
Jawab: Dato KPPM semua kita bertanggugjawab utk mengatasi masalah itu. Mari kita bekerja keras utk menangani isu itu
2.Pengetua SM Teknik Tawau-kes kenaikan pangkat.
Jawab KPPM: pengetua sek kluster.
a.Kebersamaan (togetherness)
b.Kekitaan(sense of belonging)
SESI PETANG 2.00 PETANG 4 MEI 2009
2.Bicara Ekskutif Bersama Timbalan-Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
Y Bhg Dr Haili B Dolhan ,Timbalan Ketua Pengarah Malaysia (Dasar dan Pembangunan Pendidikan) KPM
1.Pembangunan Modal insan sang penting; Konsep Satu Malaysia perlu diketahui oleh semua warga pendidik, dasar yg dilaksanakan perlu secara terancang, seadil2nya, sampai kpd anak bangsa. Kita perlu utamakan prestasi dan perlu melihat kemenjadian pelajar.
2.Kini, perkembangan ekonomi yg bercorak inovasi dn perlu ada nilai tambah: pelajar perlu diterap nilai2 strong trust and honour: warga negara yg kreatif dan inovasi.
3.Kita hendak melahirkan modal insan yg beriman dan berakhlak mulia.
4. Visi kita: untuk melahirkan keunggulan pelajar
5.Kemahiran yg ingin kita pupuk: ICT, kemahiran soft skills,komunikasi
6.Penekanan kita lebih kpd orientasi peperiksaan yg myebabkan masalah gejala sosial dlm kalangan pelajar sekolah.
7.Trasformasi Pendidikan- melihat balik sistem pendidikan kita relevan dgn masa ini dan masa depan
8.Sistem pendidikan kita sedang dlm kajian-berubah dari semasa ke semasa mengikut keperluan.
9.Kita hendak memupuk pelajar menarik minat dlm kokurikulum.
10. Melihat dari segi outcome pelajar: inovasi, kreatif,
3.Y Bhg Dato Hjh Noor Rezan Bt Bapoo Hashim, Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran(Sektor Operasi) Malaysia
Self-leadership The Power Behind Empowerment
1.Empowerment of individuals is the key for success
2. Managers must learn to let go of command and control leadership styles
3.Managers just don’t have time
4.Their people know more about the work than they do.
5.Leaders must move from command and control to partnering for performance
6.Those who are being led must move from “waiting to be told” to taking the intiative to lead themselves
7.The new role of people is to bcome partnes wt heir leaders
8.People need to be trained in self-leadership
EMPOWERMENT
1.LEADER MUST DEVELOP SELF LEADERSHIP IN THEIR WORK FORCE
Creating self leaders through individual learning
Individual learning
Skills of an organization are not greater than their skills of its people.
High performing organization
-strategic direction alignment
-people –apreciating asset-knowledge and experience
-on the job support
-mentoring
-formal training
-on-going learning
EMPOWERMENT VS SELF-LEADERSHIP
Skills of self ledership: collaborate for success and celebrate for success
Assumed Contraits
Assumption
No direct authority or position power Legendary Leaders; Bill Gates Mother Tersa
Contrait not a problem.
5 sources of power
1.Position power( most recognized)
2.Personel power-(personel attributes ,strong personal skills)
3.Task power-(able to help)
4.Relationship power(-power of association,friendship,collegues)
5.Knowledged power-(expertise/special skills,degrees,asking other people),
Increare Power Base
2 increares power base-gather people who have points pf power
Goal/Task/Skil
Self leadership :The Power Behind Empowerment.
Yg paling ptg yg menentukan outcome ialah terletak di tangan kita.
l
4. Y Bhg Datin Asariah bt Mior Shaharudin, Tim KPPM(Pembangunan Profesional Keguruan)
Guru berkualiti kea rah pendidikan berkualiti.
.”the quality of an education system cannot exceed the quality of its teachers”
Darling 2000 menyatakan kualiti guru mpunyai kaitan rapat dgn pencapaian pelajar.
Ciri2 guru berlkualiti
Ab Jalil Othman 2007 mengatakan guru berkualiti berfokus kpd pelajar,cegah masah. Amal misi yg jelas
Ciri2 guru profesioanal 2009 mengamalkan nilai profesion keguruan.
Guru Cemerlang-berpengetahuanan,mahir,peribadi,hasil kerja,
Usaha2 mlahirkan guru berkualiti:
Pengambilan calon guru, program latihan guru,program jaminan kualiti,-penaziran,penyeliaan,pematuhan MS ISO 9001:2000
Pengoperasian Std Guru M’sia, Malaysian Qualifications Framework
Penarafan Kendiri Sek berasaskan SKPM
Pengambilan Calon Guru-dasar,calon pendidikan guru msti memenuhi syarat kelayakan minimum.
Bil Guru PP : 410,357 orang guru di negara ini.
Program jaminan Kualiti: Penaziran berdasarkan SKPM(2002)
Isu mismatch contohnya BI SR 23,025 drp 41,078 adalah bukan opsyen
Cabaran-cabaran.
Pengurusan dan kepimpinan berkesan
Rumusan
Guru berkualiti adalah satu kemestian bukan keistimewaan
Menjamin kemenjadian murid, preatasi dan sahsiah
Pencapaian KPI
Sokongan komitmen keterbukaan warga pendidik menyahut cabaran.
No comments:
Post a Comment