Penceramah : Dr Naimah Ishak, Ketua Sektor (Dasar)
Bhg Perancangan & Penyelidekan Dasar Pendidikan, KPM
Tempat : Di Dewan Besar, SMK Sultan Yahya Pera 1, Kuala Krai, Kelantan
Tarikh : 20 Januari 2010
Nota ucapan
Satu transformasi pendidikan yg dilancarkan oleh YAB PM yg baru :
1.Dasar ini langkah utk mencapai negara maju 2020
2.Sebagai perbandingan negara Singapura dan Thai jauh ke depan dlm bidang pendidikan
3.The govt transformation journey so far
4.Dato Norizan Timbalan KPPM memberi komitmen tinggiterhadap tugas utk menerangkan dan melaksanakan dasar baru KPM contohnya beliau dtg ke pejabat 7.00-8.00 mlm
5.Isu- ramai calon guru utk kenaikan pangkat tidak tahu dasar kerajaan spt PIPP dan NKRA
selaku pemimpin sekoleh kita perlu uar-uar kpd orang bawahan kita
Kita perlu memahami-1 Malaysia, People First, Performance Now
NKRA Pendidikan
Dalam Bidang Keberhasilan Utama Nasional(NKRA) Pendidikan, kerajaan akan memberi tumpuan kepada 4 sub-NKRA untuk meluaskn akses kpd pendidikan berkualiti dan bermampuan
1.Prasekolah
2.Literasi & Numerasi (LINUS)
3.Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT)
4.Tawaran Baru kepada Pemimpin Sekolah
1.Prasekolah
2.Literasi & Numerasi (LINUS)
3.Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT)
4.Tawaran Baru kepada Pemimpin Sekolah
NKRA berkaitan dgn PIPP-contoh SBT -melonjak kecemerlangan pendidikan
SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI (SBT)
Sekolah Berprestasi Tinnggi (SBT) ditkrifkan sbg sekolah yang mempunyai etos, watak, identiti tersendiri dan unik serta menyerlah dlm semua aspek pendidikan. Sekolah ini mempunyai tradisi budaya kerja yg cemerlang dan menjadi pilihan semua. Sekolah ini sentiasa berjaya melahirkan modal insan yang holistik serta mampu bersaing di persada antarabangsa.
Objektif Sub-NKRA Sekolah Berprestasi Tinggi
1.Mengangkat kualiti sekolah-sekolah yang terbaik
Meningkatkan kualiti pencapaian institusi pendidikan melalui peningkatan tahap autonomi
dan akauntabiliti, membernarkan sek melaksanakan inovasi dlm pengurusan masing2(pemusatan dlm aspk kurikulum & anggota perkhidmatan)
2.Menghasilkan pelajar cemerlang
Sebagai tempat untuk melatihkan pelajar cemerlang bertaraf antarabangsa dan nyg menjadi personaliti unggul dlm semua bidang
3.Merapatkan jurang antara sekolah-sekolah di dalm sistem
Sebagai inspirasi kpd sekolah-sekolah lain untuk membanguinkan kecemerlangan tahap yg lebih tinggi melalui bimbingan dan jaringan antara sekolah tersebut.
Penganugerahan SBT adalah kpd sekolah terbaik di Malaysia manakala Sekolah Amanah bertujuan merapatkan jurang pencapaian
Sekolah Amanah
a.Sekolah Amanah -merapatkan jurang pencapaian melalui perkongsian
kerajaan dan swasta
b.Sasaran untuk mendapat status SBT
c.Migrasi ke arah status SBT dgn peningkatan yg signifikan
Sekolah Berprestasi Tinggi
a.Peningkatan ke taraf dunia
b.SKPM 90% + membina aspirasi untuk semua sekolah
c.peluasan sasaran 20 SBT menjelang 2010
SBT merupakan sekolah terbaik di Malaysia, yg dipilih mengikut kriteria yg ketat, dan mampu berdaya saing di peringkat antarabangsa
Y Brs Tn Hj Mohd Kholil b Mohamad
KPP Bhg Pengurusan SBP & Sekolah Kluster KPM
Nota ucapan
1 Pengetua SBT diberi kuasa autonomi
2.Negara kita mengamalkan dasar centralised akan berubah kepada decentralised sedikit demi sedikit, di sini isu intergriti perlu difokuskan.
3.Sekolah Kluster diperkenal oleh MP dahului.
4.Amalan pendidikan di Singapura di setiap daerah diwujudkan sekolah kluster-bench marking kpd sekolah sekitar. Akhirnya, semua sekolah menjadi cemerlang.
5.Sekarang baru ada 210 sekolah kuster, targetnya 300 buah
6.Belum tercapai matlamat Sekolah Kluster, SBT menyusul, inilah dinamiknya dunia pendidikan kita.
7.Best practises- less vertical more horizontal
Contohnya, masalah panitia-mesti ketuanya opsyennya b.Inggeris, dia mengabaikan BM,BA,MDdll
8.Setiap negeri- pasti ada 15 buah sekolah SBT.
SBT merupakan sekolah terbaik di Malaysia, yang dipilih mengikut kriteria yg ketat dan mampu berdaya saing di peringkat antarabangsa.
1.Personaliti unggul
2.Anugerah Kebangsaan dan Antarabangsa
3.Jalinan dgn IPT
4.Jaringan kukuh-dlm & luar negara
5.Penandaarasan Kebangsaan & Antarabangsa
SBT
1.Rasional-Mengenal pasti dan memupuk budaya cemerlang dan kompetitif pd peringkat antarabangsa
1.Rasional-Mengenal pasti dan memupuk budaya cemerlang dan kompetitif pd peringkat antarabangsa
2.Penjelasan ciri- Keberhasilan: Pencapaian setanding peringkat antarabangsa
3.Kriteria pemilihan- Pencapaian mutlak dan holistik (cth skor GPS dan SKPM dan annex SBT)
4.Faedah-Autonomi tambahan diberi kpd pemimpin sekolah. Dana tambahan dan insentif drp kerajaan.
“Meningkatkan sekolah ke peringkat dunia”
SBT akan diberi kuasa autonomi tambahan untuk mewujudkan inovasi dlm pentadbiran sekolah dan meningkatkan keberhasilan murid
1.Kurikulum fleksibel
2.Pemilihan bajet
3.Pengurusan staf berdasarkan prestasi
4.Penilaian berdasarkan keberhasilan
SBT berperanan utk membawa perubahan kpd sistem pendidikan kebangsaan sedia ada.
SBT perlu menangani yg berikut utk menyumbangkan kpd sekolah2 lain
a.Mentoring/coaching oleh guru SBT
b.Program immersion-Pengetua & GB
c.Program sandaran dgn sek lain
d.Sek jaringan SBT
e.Perkongsian bahan & pengetahuan
f.Taklimat, bengkel dan demostrasi
g.Perkongsiaan amalan terbaik-oleh GC
h.Pertukaran pelajar
i.Cross fertilization-mengekalkan hubungan baik ant sek & universiti utk mcapai persefahaman bersama.
Pengetua yg melepasi sasaran akan mendapat ganjaran kewangan dan bukan kewangan- kenaikan pangkat, laluan kenaikan pangkat dan sijil penghargaan.
Pemimpin sekolah yg tidak mencapai sasaran secara berterusan akan mengikuti program pembangunan prestasi.
1.Ikuti program pembangunan prestasi di IAB
2.Pertukaran
3.Jawatan kumpulan
4.Persaraaan pilihan kekal di jawatan kumpulan
Disediakan oleh:
Sahiful Bahari Abd Rahman, Pengetua SMS Machang.
SMKSYP I Kuala Krai.
12.30 tgh, 21.1.2010
No comments:
Post a Comment